Därför ska du äta en varierad kost

För att du och din kropp ska må bra behöver du äta en varierad och näringsrik kost. Du behöver äta flera olika näringsämnen om dagen för att din kropp ska fungera optimalt och må bra. En varierad kost är när du äter flera olika livsmedelsgrupper i den dagliga kosten. Pasta är ett väldigt bra livsmedel som går att variera i oändlighet. Det finns bra tips på bästa pastan på nätet. Det finns mängder med olika recept och att kolla efter tips på bästa pastan är en bra idé om du vill äta pasta på ett varierat och bra sätt. Du kan även fråga vänner och bekanta om tips på bästa pastan enligt dem. Pasta är en livsmedelsgrupp tillsammans med spannmål och gryn. Sedan finns det potatis och rotfrukter i en grupp samt grönsaker och baljväxter i en annan. Mejerier, matfett, kött, fisk, fågel och ägg är också grupper som du bör äta av varje dag.

Ät varierade måltider

Det går att utesluta livsmedel på grund av allergier och av andra anledningar. Men när du utesluter vissa livsmedel kan det ibland bli lite knepigare att täcka hela näringsbehovet som kroppen har och det är än viktigare att ha koll på matintaget för att få rätt mängd energi. Det är ingen bra idé att äta samma maträtt hela tiden men du kan absolut äta samma mat mer än en gång i veckan, som exempelvis pasta. Att äta samma frukost varje dag är inga problem så länge som de andra måltiderna är olika. Frukosten är också den måltid som du äter minst av. Så länge dina måltider inte ser likadana ut under en dag har du goda chanser att få i dig det du behöver.

Kroppen behöver näringsrik mat

I kostsammanhang nämns ofta makronutrienter och mikronutrienter. Makronutrienter är kolhydrater, fett, och protein. Mikronutrienter är vitaminer och mineraler. Det finns många olika vitaminer och mineraler som en kropp behöver varje dag för att fungera bra. När du får i dig tillräckligt mycket olika makronutrienter tillsammans med mikronutrienter kommer du att vara hälsosam och må bra. Livsmedelsverket rekommenderar bland annat att vuxna svenskar att äter fisk 2-3 gånger varje vecka, olika fiberrika grönsaker och olika fetter. De rekommenderar även att hålla nere intaget av tomma kalorier som läsk, sötsaker och snacks.

Ät mat som är lagad från grunden

Det är inte alltid enkelt att äta nyttigt men genom att planera dina måltider och handla när du inte är hungrig ökar du dina chanser till att äta hälsosamt. Det är också bra att försöka äta mat lagad från grunden. Det beror mest på att processade livsmedel generellt är mindre näringsrika, speciellt helt färdig mat. Det kan vara en bra idé att storhandla en gång i veckan och planera alla veckans måltider i förväg för att äta nyttigt.


Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.